Formani-sprookjeshuwelijk

Het sprookjeshuwelijk van Formani en Studio Piet Boon (en DESTIL)

Formani, één van DESTILS preferente partners op ’t gebied van exclusief deur-, raam- en meubelbeslag werkt sinds 2009 samen met Studio Piet Boon. Deze samenwerking heeft de afgelopen tien jaar al tot vele succesvolle collecties geleid. Pim Aarts, Managing Director Formani vertelt je graag meer over hun samenwerking, collecties en het designproces.

Ons een-tweetje

In 2009 ontwikkelden we samen met Piet Boon het design van de alom bekende ‘ONE’ collectie die wij vanaf dat moment wereldwijd zijn gaan vermarkten. Inmiddels, tien jaar later, is deze serie uitgegroeid tot één van ’s werelds meest succesvolle en meest iconische collecties. In ruim 45 landen wordt de serie tot op de dag van vandaag veelvuldig verkocht. Dit smaakte naar meer en in 2012 werd de samenwerking verder uitgebreid met de ‘TWO’ een assortiment badkameraccessoires.

Voor ieder wat wils

Met de producten van Piet Boon hebben we al veel partijen blij kunnen maken. Enerzijds miljonairs, miljardairs, bekende Nederlandse en internationale sterren met extreem dure, grote huizen. Anderzijds gezinnen met een kleinere portemonnee die we met evenveel liefde blij maken met die ene deurkruk als eyecatcher op die ene bijzondere deur! Los van duizenden particulieren zijn we er ook voor zakelijke opdrachtgevers. Zo zijn onze collecties te vinden in hotels en restaurants, twee prestigieuze woontorens in Kuala Lumpur en een appartementenblok in New York met 56 woningen.

En hoe komt het bij onze klant? De distributie wordt in alle gevallen uitgevoerd door onze partners, werkzaam in de wereldwijde ijzerwarenvakhandel. DESTIL speelt hier in Nederland zeker een hele voorname rol!

Het designproces

Vaak wordt me gevraagd wat de succes ingrediënten zijn. De kritieke succesfactor ligt voor een groot deel in het design- en ontwikkelingstraject. Ik denk dat het delen van bepaalde waarden en normen tijdens dit proces doorslaggevend is. Zoals het continue streven naar innovatie, perfectie en oog hebben voor de kleinste details. Elkaar pushen tot de limit om beter te worden als het gaat om esthetiek, kwaliteit en functionaliteit. Al snel ontstaat er op deze manier een mooi samenspel tussen Formani en Studio Piet Boon. Dit mooie samenspel bestaat uit de volgende 4 fases:

Fase 1 – De ontwerpfase

In de eerste ontwerpfase wordt zeer breed gebrainstormd en inspiratie gehaald uit allerlei, vaak alledaagse, dingen. Dit kunnen bepaalde materialen zijn, toegepast in interieurs maar ook het vormenspel van een gebouw of een gebruiksvoorwerp zoals een simpel keukenmes of een kraan.

Fase 2 - Moodboards

Uit al deze inspiratie wordt een moodboard samengesteld waarin een bepaalde sfeer meestal gelijk sterk naar voren komt. Dit zal uiteindelijk vertaald worden naar enkele concrete deurkrukken designs. In overleg met Studio Piet Boon maken wij een keuze uit de designs en dit design wordt verder uitgewerkt en uitgediept.

Fase 3 – 3D prints en ‘real-life’ samples

Formani zorgt voor een 3D print en ‘real-life’ samples die in de markt uitvoerig worden getest, bijvoorbeeld door klanten en interieurarchitecten of op beurzen. In elke fase volgt een ‘go/no go’.

Fase 4 – De laatste slag

Uiteindelijk wordt de volledige serie uitgewerkt en worden er diverse mallen gemaakt, zodat hier uiteindelijk daadwerkelijk mee kan worden geproduceerd. Deze uiterst efficiënte en constructieve manier waarop we met Studio Piet Boon dit traject doorlopen is kenmerkend voor de succesvolle samenwerking die al zo ontzettend lang standhoudt.

What’s next?

10 Jaar samenwerking laten we zeker niet onopgemerkt voorbij gaan! En we kunnen dit niet beter vieren dan met nog meer ‘FORMANI BY PIET BOON’! Achter de schermen zijn we dan ook volop bezig met de ontwikkeling van maar liefst twee nieuwe lijnen deur-, raam- en meubelslag! Wederom juweeltjes die we halverwege 2019 zullen presenteren en onze samenwerking ‘future-proof’ moeten maken voor de volgende 10 jaar!

Pim Aarts - Managing Director Formani