High visibility

Er zijn wijzigingen rondom hoge-zichtbaarheidskleding

Hoge-zichtbaarheidskleding die voldoet aan de EN ISO 20471-normering zorgt ervoor dat jij te allen tijde veilig kan werken. Dankzij de combinatie van fluorescerende kleuren en reflecterende banden ben je goed herkenbaar en val je beter op, niet alleen overdag, maar ook tijdens de schemering en als het donker is.

Veel verschillende sectoren maken gebruik van signalerende werkkleding. Niet elke sector gebruikt echter dezelfde soort hoge-zichtbaarheidskleding. Een nieuwe afspraak die onlangs gemaakt werd binnen RailAlert, de brancheorganisatie van spooraannemers, moet hier verandering in brengen.

Wij vertellen je meer over de huidige EN ISO 20471-norm en lichten alvast een tipje van de sluiter op rondom een nieuwe norm.

Wat zegt de EN ISO 20471-norm over hoge zichtbaarheidskleding?

Hoge-zichtbaarheidskleding die voldoet aan de EN ISO 20471-norm wordt onderverdeeld in drie verschillende klassen. De klasse is afhankelijk van de hoeveelheid fluorescerende kleuren en reflecterende banden op de kleding:

  • Klasse 1: vergt 0,14 m² fluorescerend oppervlak en 0,10 m² reflecterend oppervlak
  • Klasse 2: vergt 0,5 m² fluorescerend oppervlak en 0,13 m² reflecterend oppervlak
  • Klasse 3: vergt 0,8 m² fluorescerend oppervlak en 0,2 m² reflecterend oppervlak

De EN ISO 20471-norm staat toe dat er gekozen kan worden voor fluorescerend geel of fluorescerend oranje als achtergrondkleur.

Geel of oranje, wat valt beter op?

Uit onderzoek is gebleken dat felgele en fel-oranje werkkleding even goed opvalt. Beide kleuren zijn even intens. De werkgever bepaalt welke kleur werkkleding er gebruikt wordt. Hij is verplicht een risico-inventarisatie te doen en moet op grond daarvan bepalen wat voor zijn medewerkers noodzakelijk is.

Hierdoor is het van de sector afhankelijk welke veiligheidskleur er gebruikt wordt. Wegwerkers en mensen in de bouw dragen bijvoorbeeld oranje werkkleding, terwijl spoormedewerkers tot voor kort alleen geel droegen. Om ook hier duidelijk te maken of het gaat om werkers aan het spoor (oranje) of om hulpverleners gaat (geel), is met ingang van 1 juli 2019 het nieuwe voorschrift van RAIL-alert van kracht.

Om de veiligheid van spoorwegmedewerkers te waarborgen, zullen veiligheidsfunctionarissen wel gele werkkleding blijven dragen. Hierdoor vallen ze beter op en weet men direct dat hun waarschuwingen in acht genomen moeten worden.

De nieuwe regel geldt momenteel alleen voor bovenkleding, er mogen dus nog wel werkbroeken of bermuda’s gedragen worden met een gele fluorescerende kleur.

Wat is het voordeel van werkkleding in één kleur?

Er is besloten om de kleur van de hoge-zichtbaarheidswerkkleding gelijk te trekken omdat er veel bedrijven en aannemers zijn die in meerdere sectoren actief zijn. Zij moesten nu telkens wisselen van werkkleding en dat was onhandig. Daarnaast zorgt het gebruik van één kleur voor een betere herkenbaarheid.

De nieuwe regel met betrekking tot oranje signalerende werkkleding werd geleidelijk ingevoerd. Het oranje veiligheidsvestje is vanaf 1 juli 2019 het minimaal noodzakelijke.

Dankzij deze overgangsperiode konden veel bedrijven hun gele werkkleding vervangen op een moment dat de werkkleding toch al aan vernieuwing toe was (gemiddeld gaat werkkleding 2 tot 3 jaar mee), hierdoor werden zij niet op extra kosten gejaagd.

Heb jij voor jouw organisatie oranje hoge-zichtbaarheidskleding nodig? Bekijk dan zeker eens de items uit de HAVEP® High Visibility-collectie.

Nog meer veranderingen m.b.t EN ISO 20471

Er als we het dan toch over hoge-zichtbaarheidskleding hebben, er gaat nog iets veranderen. Er komt namelijk een nieuwe norm voor beschermende zichtbaarheidskleding die gedragen wordt tijdens de zogenaamde medium risk-situaties.

Dit wordt de pr EN 17353-norm en hij is van toepassing voor zowel werk- als privésituaties. Binnenkort hoor je meer over deze norm. Het nieuwe logo kunnen we wél alvast tonen.

prEN 17353 medium risk

Machteld van Staalduinen

Machteld van Staalduinen - Trade Marketing Manager HAVEP