De verkoop van toen en nu

De verkoop van toen versus de branding van nu

Vroeger was het advies van de verkoper leidend en het aanbod nog redelijk beperkt. Tegenwoordig struint iedereen zelf het internet af op zoek naar het beste merk voor de goedkoopste prijs en gebruikt men Google als adviseur.

Onze DESTIL-accountmanagers Roel en Ko werpen een blik terug naar en op de verkoop van toen & nu. Ze zijn het over één ding in ieder geval eens: kwaliteit is nog steeds het beste wat je de klant kunt bieden.

Het merk ‘Ko’

Ik ben begonnen in een ijzerwarenwinkel. Om ’t vak te leren deed ik alles! Klanten helpen, machines repareren, telefoon aannemen en kleine en grote projecten. Al deze kennis en ervaringen droegen bij aan het ontstaan van het merk ‘Ko’. Kwam je bij mij dan wist je dat je gedegen en soms creatieve adviezen kon verwachten, maar ook vernuftige oplossingen én kwaliteit. En geen klant die twijfelde! Mijn advies was leidend, want Ko wist wat het beste voor de klant was.

Toch moet tegenwoordig mijn advies plaats maken voor het enorme aanbod op internet, tot in de puntjes uitgedachte merkcampagnes en B-merken met stuntprijzen.

Maar ondanks alle marketingcampagnes, logo’s en merken blijf ik erbij dat kwaliteit nog steeds het belangrijkste is voor de klant. En dat gaat verder dan het product en de prijs. Het gaat om de ondersteuning bij problemen, kennis en innovatie van een leverancier, gegarandeerde snelle levering, wet- en regelgeving en afspraken nakomen!

Daarom kopen klanten bij Roel

Ook ik leerde de basis van het vak in een ijzerwarenwinkel en later bij het DESTIL Projectbureau Hang- en Sluitwerk. Het ging verder dan alleen verkoop, het ging ook om het bieden van oplossingen, mogelijkheden en alternatieven. Naar mijn mening zeer waardevolle kennis die mij macht geeft, want deze kennis lijkt steeds meer te verdwijnen.

Mijn kennis zet ik in om ervoor te zorgen dat de klant kiest voor de beste oplossing voor zijn project. En dat advies is merkonafhankelijk, zeker omdat ik de marge ook nog moet meenemen. Ik geef klanten een passend advies van passende kwaliteit. Dat kan ik bieden en daarom komen mensen bij mij terug en praten ze over mij. Betere reclame is er niet.

Klanten kopen bij mij of bij Ko, omdat ze weten dat ze van ons de juiste kwaliteit en het juiste advies kunnen verwachten. We kennen onze klanten en hun werkwijzen natuurlijk al jaren. Maar we werken niet alleen! Samen met collega’s, projectbegeleiders, het projectbureau en leveranciers bundelen we onze kennis en gecombineerd met kwaliteit helpen we de klant. En bouwen we aan ons merk: DESTIL!

Bij DESTIL staan we voor kwaliteit, en dat gaat verder dan alleen producten. Het gaat ook over een goed werkend magazijn, op tijd leveren en op de afgesproken plaats leveren. Het is fijn dat we dat met mooie merken doen, maar het is de totale kwaliteit die telt!

Roel Ko

 Roel van Kilsdonk en Ko Schroën - Accountmanagers