Toolz 6

Oud en vertrouwd of een gloednieuw concept? Hoe sterk is jouw (merk)naam?

Herinner jij je de PGEM, De Tuinen en Super de Boer nog? Dit zijn de voormalige namen van NUON, Holland Barret en Jumbo. Deze bedrijven ondergingen een naamsverandering en NUON wijzigt haar naam binnenkort zelfs weer en gaat verder als Vattenfall, een Zweeds energiebedrijf. Bedrijven veranderen dus regelmatig van naam. Enerzijds vanwege fusies, overnames of globalisering, anderzijds omdat de oude naam niet meer hip genoeg is en ze voor een nieuwe identiteit kiezen. Opnieuw beginnen is kennelijk makkelijker dan het oude verbeteren. En dat terwijl er meer bij komt kijken dan je denkt. Je gehele merk moet opnieuw vermarkt worden, websites, wagens, winkels en briefpapier moeten in de nieuwe huisstijl worden gezet en het vertrouwen moet opnieuw gewonnen worden. Hoe pak je dat aan?

Ook in onze branche komt het voor. In oktober wijzigde het oude vertrouwde Hitachi zijn naam naar ‘HiKOKI’ wat een samentrekking is van Hitachi Koki, de offciële bedrijfsnaam van het merk. HiKOKI past volgens het bedrijf beter bij de ambitieuze internationale groeistrategie van het bedrijf en de verdere uitbreiding van het wereldwijde netwerk. Ook wij gaan dit jaar aan de slag met de industrietak van DESTIL. Laman/Dexis en Nomag bundelen samen hun krachten en gaan verder als DEXIS Netherlands. Momenteel zijn de eerste voorbereidingen getroffen. Binnenkort ga je hier meer van zien!

In TOOLZ #6 staat het thema merken centraal. We kijken naar ons eigen merk DEXIS Netherlands. Hoe gaan we dit merk op de kaart zetten? Daarnaast laat Thuisinbouwen zien hoe zij hun merk opgezet hebben in de afgelopen jaren. SKF en Heilig Groep vertellen over samenwerkingen om de beste kwaliteit te kunnen waarborgen. En als het aan Ko Schroën ligt is kwaliteit nog altijd de beste reclame, lees het in Toen & Nu. Tsja, hoe verstandig is het om je merk- of bedrijfsnaam te wijzigen? Ben je in korte tijd in staat je naam opnieuw te vestigen? Meer hierover vind je in TOOLZ #6.

Ontvang je de TOOLZ nog niet? Meld je dan hier aan.

René Kars

René Kars - CEO DESTIL